۷۳۵
سفر استانی البرز-۱۱ خرداد ۹۸
۱۳ خرداد ۱۳۹۸
site 1
با حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی صورت گرفت؛ ارائه خدمات مکان مبنا برای کسب و کارهای شهری
۲۰ خرداد ۱۳۹۸

نسل جدید هواپیماها در راه است؛ ساخت هواپیماهای V شکل در آینده نزدیک

محققان هلندی به تازگی ایده‌ای ارائه داده‌اند که بر اساس آن هواپیماهای نسل آینده به صورت V شکل طراحی و تولید خواهد شد. در این نوع هواپیما، مسافران، بار و مخازن سوخت، درون بال‌های آن قرار می‌گیرند.

به گزارش روابط عمومی صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری، بنابه گفته محققان، به زودی چهره هواپیماها تغییر بسیاری خواهد کرد.

کاهش انتشار کربن و بالا بردن کارآیی هواپیماها، انگیزه اصلی این ایده جدید ساخت هواپیماست.

محققانی که در زمینه تغییرات آب و هوا فعالیت می‌کنند، می‌دانند که هواپیماها در انتشار کربن و تغییر آب و هوا، نقش پررنگی دارند.

انتشار دی‌اکسیدکربن در سال ۲۰۱۸ میلادی، حدود ۳,۴ درصد افزایش داشته است. بررسی‌ها نشان داده که مهم‌ترین علت این افزایش، خودروهای سبک نیستند، بلکه کامیون‌ها و البته هواپیماها در این مورد نقش دارند.

بنا به گفته محققان، خطوط هوایی در سال ۲۰۱۸، حدود ۴,۳ بیلیون نفر را جابه‌جا کردند که این تعداد در مقایسه با سال ۲۰۱۷، ۳۸ میلیون نفر افزایش داشته است. از طرفی در برابر این افزایش سفرهای هوایی، تغییرات آب و هوایی هم نسبت به سال قبل، افزایش نشان داده است. بنابراین برای کنترل این وضعیت باید مصرف سوخت هواپیماها را بهینه کرد.

بخش هوایی هلند برای بهینه‌سازی مصرف سوخت هواپیماها و در نتیجه کاهش انتشار کربن، برنامه‌ای عملی دارد. در واقع ۲۰ سازمان حمل و نقل و موسسه‌های علمی به نیروی هوایی هلند پیوستند تا بتوانند صنعت هواپیمایی این کشور را به سمت پایداری و دوستدار محیط زیست بودن، پیش ببرند. آنها قصد دارند تا پایان سال ۲۰۳۰ میلادی، از انتشار دی‌اکسیدکربن تا ۳۵ درصد بکاهند.

علاوه بر آن خطوط هوایی KLM هلند، بودجه‌ای برای ساخت هواپیمای v-شکل تخصیص داده است. این هواپیما قرار است به وسیله دانشگاه فناوری دلفت هلند ساخته شود. البته ایده این هواپیما برای اولین بار از سوی یکی از دانشجویان دانشگاه فنی برلین در آلمان به عنوان پایان‌نامه، مطرح شد.

اکنون تیمی از مهندسان هوا-فضای دانشگاه فناوری دلفت هلند قصد دارند این هواپیما را بسازند.

این نوع هواپیما می‌تواند ۳۱۴ مسافر و بار (در حد ۱۶۰مترمکعب) را حمل کند. در واقع بدنه هواپیما به دو بخش – از جلو به عقب- تقسیم شده است. همچنین بدنه و بال‌های هواپیما در هم ادغام شده‌اند. برای به حرکت درآوردن بدنه هواپیماهای فعلی، نیروی بسیاری لازم است، اما هواپیماهای V شکل راحت‌تر از جای خود بلند شده و نیروی کمی برای به حرکت در‌آمدن لازم دارند.

طراحی این هواپیما بر اساس طول بال ۲۱۳ پایی (۶۴,۹ متری) هواپیمای ایرباس A350، انجام شده است. این شباهت به هواپیماهای V شکل اجازه می‌دهد که آنها بر اساس زیرساخت‌های موجود مانند باندهای فرودگاه‌ها و گیت‌ها، فعالیت کنند.

این نوع هواپیما به دلیل حجم کمتری که دارد و در برابر هوا، مقاومت کمتری از خود نشان می‌دهد، سوخت کمتری هم مصرف می‌کند و از نظر محیط زیست نه تنها مقرون به صرفه است، بلکه هوا را کمتر آلوده می‌کند.

به زودی خطوط هوایی کشورها به این نوع از هواپیما مجهز خواهند شد.