site 1
با نمایش ۲۰ محصول دانش بنیان پیشرفته کشور؛ پاویون شرکت‌های دانش بنیان در نمایشگاه های “ایران هلث” و “اینوتکس” برپا شد
۲۰ خرداد ۱۳۹۸
site 1
عضو هیات عامل صندوق نوآوری و شکوفایی در گفتگو با رادیو تاکید کرد: جایگاه ۶۵ایران در شاخص نوآوری جهانی/ عملکرد خوب حوزه علم و فناوری در شاخص نوآوری
۲۰ خرداد ۱۳۹۸

خودروهای خودران؛ آنالیز شخصیتی مسافران برای کسب درآمد

خودروهای خودران در آینده می‌توانند مسافران را نظارت کرده و با استفاده از داده‌های به‌دست آمده، به مسافران توجه کرده و به آنها خدمات بیشتری ارائه دهند.

به گزارش روابط عمومی صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری، زمانی را تصور کنید که می‌توانید سوار خودروی خودران خود یا خودروهای خودران عمومی شده و کمربندتان را ببندید و به خودرو، مقصدتان را بگویید. سپس در همان حال که خودرو به سمت مقصد به راه می‌افتد، شما با خیال راحت ایمیل‌هایتان را از طریق داشبورد خودرو چک کنید. در عین حال، مکانی که در آن هستید به وسیله شرکت‌های حمل‌ونقل خودروهای خودران به صورت کنترل از راه دور، ردیابی می‌شود.

هر چه خودروهای خودران بیشتر پیشرفت می‌کنند، وسایل نقلیه خودگردان می‌توانند نقش مهم‌تری در اقتصاد دیجیتالی بازی کنند زیرا شرکت‌های حمل‌ونقل با استفاده از فناوری‌های مسیریابی و جغرافیایی و ترکیب آن با ویژگی‌های مالی مصرف‌کننده می‌توانند اطلاعاتی در خصوص مشتریان خود کسب کنند.

در واقع خودروهای خودران می‌توانند روی حالت جدید نظارت مشتریان قرار بگیرند. شرکت‌ها با استفاده از سیستم مکان‌یابی جهانی، ابزارهای مسیریابی و دیگر مکانیسم‌‌های جمع‌آوری اطلاعات، می‌توانند در مورد عادت‌های مسافران، مسیر‌های روزمره آنها، حرکات و خواست‌هایشان، اطلاعات متنی بسیاری به‌دست آورند. این شرکت‌ها می‌توانند از این گنجینه از داده‌های شخصی، مکانی و مالی استفاده کرده و کسب درآمد کنند.

البته خودروهای امروز به محیط‌های چندرسانه‌ای فضایی مجهز و بسیار کامپیوتری شده‌اند اما قرار است، خودروهای خودران، قدم به سطحی کاملا جدید بگذارند.

این اقتصاد جدید، خودرو را به وسیله نقلیه‌ای پر از خدمات مختلف تبدیل می‌کند و صرفا یک محصول به حساب نمی‌آید. در اصل تولیدکنندگان خودرو تبدیل به پلتفرم‌های دیجیتال برای شرکت‌های چند رسانه‌ای، موتورهای جستجو، خرده‌فروشان، فروشندگان و دیگر شرکت‌ها می‌شوند تا بتوانند به مسافران به وسیله ابزارهای اطلاعاتی-سرگرمی خودروها، خدمات ارائه دهند.

توسعه خودروهای خودران نیازمند شبکه‌های ارتباطی گران‌تری هم است که در آن شرکت‌های حمل‌ونقل، سازندگان خودرو و دیگر شرکت‌ها بتوانند در کنار هم از این فضای اطلاعات‌محور بهره‌مند شوند.

در آینده، صنایع خودروسازی و لوازم خودرویی و همچنین صنعت فناوری به دلیل استفاده از امکانات جغرافیایی، مسیریابی، هوش مصنوعی و دیگر فناوری، بیش از گذشته با یکدیگر ادغام و یکپارچه می‌شوند.

البته مشکلی که در اینجا مطرح است، به خطر افتادن مسائل خصوصی و شخصی افراد و امنیت آنهاست. بنابراین دولت‌ها قوانین خاص و محدود‌کننده‌ای وضع خواهند کرد.

در آینده‌ای نه چندان دور، زمانی که درون خودروی خودرانی نشسته‌اید، زیر نظر مستقیم آن خودرو قرار خواهید گرفت و اطلاعاتی از ویژگی‌های شخصیتی‌تان به شرکت‌های خاصی ارسال می‌شود.